Edukacja i językiefektywna nauka jak się uczyć skutecznie

Czy ktoś kiedyś nauczył Cię, jak się uczyć?

Jeśli wydaje ci się, że ciągle się uczysz, a mimo to niewiele pamiętasz, to zapewne dzieje się tak dlatego, że uczysz się w nieodpowiedni sposób. Wystarczy zastosować kilka prostych zasad, a twoja nauka będzie dużo skuteczniejsza i zajmie ci mniej czasu.

Zasady te są niezależne od dziedziny nauki i są oparte na badaniach i eksperymentach naukowych.

Czy wiesz, jak działa mózg?

Mózg jest trochę jak twardy dysk w komputerze – ma ograniczoną pojemność. Wszystkie nowe informacje, które do nas na co dzień docierają, trafiają do pamięci krótkotrwałej. Zwykle już następnego dnia większości nie pamiętamy. Jeśli ich nie powtarzamy i nie używamy, nasz mózg uznaje je za niepotrzebne i pozbywa się ich po to, by zrobić miejsce na nowe.

A zatem, aby informacje, które chcemy zapamiętać trafiły do naszej pamięci długotrwałej, musimy je powtarzać.

Jednak skuteczne powtórki również rządzą się swoimi prawami. Trzeba je robić w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób.

Kiedy więc powtarzać, aby nauka była skuteczna?

Na to pytanie odpowiedzią jest metoda powtórek w interwałach, która paradoksalnie opiera się na krzywej… zapominania.

Według badań naukowych, już po godzinie pamiętamy tylko połowę nowych informacji, a następnego dnia zaledwie 30%. Potem jest tylko gorzej.

Jednak to właśnie wtedy, kiedy jesteśmy o krok od zapomnienia, jest najlepszy czas na powtórkę. Dlaczego? Ponieważ wtedy najtrudniej nam przywołać daną informację, a im więcej wysiłku włożymy w jej odtworzenie, tym dłużej zostanie ona w naszej pamięci.

Co więcej, powtórki w czasie, kiedy jesteśmy o krok od zapomnienia, to jedyny moment na to, aby zapamiętać lepiej i równocześnie nie marnować czasu. Wbrew pozorom, zbyt częste powtórki nie mają sensu, ponieważ nie utrwalają informacji w pamięci długotrwałej.

Dodatkowo, częstotliwość powtórek informacji łatwiejszych powinna być inna, niż tych trudnych.

Jeśli wiesz już, kiedy powtarzać, to teraz zobacz, w jaki sposób to robić.

Zastanów się, jak zwykle uczysz się danego materiału. Masz przed sobą sprawdzian lub egzamin i co robisz?

Najbardziej prawdopodobną odpowiedzią będzie – czytasz. Czytasz dwa, pięć, a nawet dziesięć razy ten sam tekst, rozdział w książce, notatki z wykładów. Zakreślasz najważniejsze informacje, a potem jeszcze raz je czytasz, zakreślasz, podkreślasz. Tymczasem wszelkie badania naukowe dowodzą, że czytanie jest pasywną, a tym samym najmniej efektywną metodą zapamiętywania. Czytanie zakreślonych fragmentów również.

Dlaczego więc jest ona tak powszechna? Ponieważ jest wygodna, przyjazna i nie wymaga większego wysiłku. Jednak czy dany materiał przeczytasz dwa czy pięć razy, efekt będzie tak samo słaby.

Dlatego, aby uczyć się efektywnie, trzeba stosować powtórki aktywne.

Aktywne powtórki to, najprościej rzecz ujmując, przypominanie sobie informacji bez zaglądania do źródła, czyli do książki, notatek itp.

Istnieje wiele technik aktywnego powtarzania, np. popularne i bardzo skuteczne fiszki, metoda nauczyciela czy po prostu rozwiązywanie testów.

Do aktywnych powtórek można przygotować się już na etapie nauki, czy to podczas czytania (czytać też można aktywnie!), czy podczas wykładu / zajęć, robiąc odpowiednie, dobre notatki. Aktywne powtórki należy połączyć z metodą powtórek w interwałach, czyli wtedy, kiedy najtrudniej nam przypomnieć sobie daną informację.

Podczas uczenia się, nie zapomnij o mnemotechnikach!

Mnemotechniki, czyli techniki pamięciowe ułatwiające zapamiętywanie i przywoływanie informacji, są przydatne nie tylko na różnych etapach edukacji, ale również w życiu codziennym. Opierają się na skojarzeniach, wizualizacji oraz elementach “żywego obrazu”, czyli dynamiki, absurdu, kolorów, zmysłów, humoru.

Różne rodzaje mnemotechnik stosuje się w zależności od tego, co chcesz zapamiętać. Dodatkowo, mnemotechnik trzeba się nauczyć, ćwiczyć je zgodnie z zasadą “trening czyni mistrza”. Kiedy już zostaną opanowane, są fantastycznym narzędziem do zapamiętywania, pod warunkiem oczywiście, że zostaną odpowiednio dobrane do tematu.

Jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat uczenia się w efektywny, mądry i szybszy niż dotąd sposób, Internet jest pełen informacji. Jednak nie wszystkie są prawdziwe i trzeba poświęcić dużo czasu i energii, by je zweryfikować, a także wypróbować w praktyce, co działa najlepiej, poznać triki, niuanse i detale, które sprawią, że metody efektywnej nauki przyniosą pożądany efekt. Dodatkowo, najlepiej wykorzystać źródła anglojęzyczne, gdyż są bardziej przystępne, mniej naukowe i o prostu bogatsze.

Ja poświęciłam na to wiele lat, obejrzałam setki vlogów amerykańskich i brytyjskich coachów zajmujących się skuteczną nauką, wypróbowałam wszystkie metody na sobie i swoich uczniach. Jeśli więc chcesz się dowiedzieć, jak się uczyć efektywnie i skutecznie od zaraz, mój e-book “Ucz się mądrze. Techniki skutecznej nauki w pigułce” to zwięzły i praktyczny poradnik, który pomoże Ci przejść na wyższy, lepszy i szybszy poziom uczenia się i zapamiętywania. 

W e-booku “Ucz się mądrze” znajdziesz informacje nie tylko na temat tego, jak się uczyć i kodować informacje w pamięci długotrwałej, ale także:

  • jak robić dobre notatki i jak z nich korzystać,
  • jak czytać aktywnie,
  • jak zapamiętać najwięcej już podczas zajęć (czyli jak się do nich przygotować),
  • jakich błędów unikać,
  • jak zorganizować sobie czas nauki, aby być zawsze skoncentrowanym i nie przemęczać organizmu, a tym samym nie tracić energii na długą regenerację.

Dodatkowo znajdziesz w nim 8 mnemotechnik z przykładami zastosowania.

5 1 vote
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Anna Hylje
Anna Hylje
3 lat temu

Mam kolorowy papier do fiszek (różne kolory na różne rodzajniki) i zamierzam je robić. Wypróbuję ten system powtórek rozłożony w czasie na nich 🙂