Wobec nasilającej się fali emigracji i wynikającej z niej coraz częstszej dwujęzyczności obecne czasy stawiają przed nami wyzwania, a zarazem rozpościerają przed nami wachlarz nowych możliwości w sferze edukacji dzieci, które dorastają w rodzinach dwu- i wielojęzycznych.
Nauka dwóch języków, choć wydaje się procesem naturalnym, bywa procesem niepozbawionym trudności. Szczególnie wyzwanie to dotyka dzieci z dysleksją, dla których opanowanie nawet jednego języka, stanowi nie lada wyzwanie. Niniejszy artykuł poświęcony jest temu, jak rodzice mogą efektywnie wspierać swoje pociechy z dysleksją w oswajaniu języka polskiego oraz angielskiego, przekuwając trudności w okazję do rozwoju.
Dysleksja jest zaburzeniem neurobiologicznym o podłożu genetycznym, objawia się przede wszystkim problemami z dekodowaniem słów i opóźnieniem w tempie czytania, niezależnie od poziomu inteligencji oraz jakości otrzymanej edukacji.Warto dodać, że pisanie i czytanie są dla nas, ludzi, umiejętnościami ewolucyjnie nowymi.Urodziliśmy się po to żeby mówić a nie pisać i czytać.
Ostatnie badania rzucają światło na korzyści, jakie dwujęzyczność może przynieść dzieciom z dysleksją, sugerując, że nauka i używanie dwóch języków może sprzyjać ich rozwojowi poznawczemu i językowemu w kilku kluczowych obszarach.
Po pierwsze, dwujęzyczność może znacząco wspierać rozwój świadomości fonologicznej u dzieci z dysleksją, ułatwiając rozpoznawanie i manipulowanie dźwiękami języka. Ponadto nauka dwóch języków może zwiększać umiejętności rozwiązywania problemów i elastyczność poznawczą, ucząc, jak efektywnie przełączać się między językami i stosować różnorodne reguły gramatyczne oraz słownictwo.
Kolejnym aspektem jest wpływ dwujęzyczności na funkcjonowanie pamięci roboczej, która odgrywa centralną rolę w procesie nauki czytania i pisania. Regularne używanie dwóch języków może przyczynić się do poprawy zdolności przetwarzania oraz tymczasowego przechowywania informacji, co jest kluczowe przy opanowywaniu nowych słów oraz struktur gramatycznych.
Jeżeli czas jest dla ciebie dobrem ograniczonym, a mimo to pragniesz wspierać swoje dziecko w nauce, warto zastosować kilka prostych strategii. Pierwsza z nich to skupienie na strukturalnym podejściu do języka, co może znacząco ułatwić dzieciom z dysleksją zrozumienie i przyswojenie reguł nim rządzących. Język to system, który jest logiczny.
Język angielski jest jak tort, który ma warstwy: fonologiczną, czyli dźwięki, morfologiczną, czyli strukturę słów, przedrostki, rdzenie słów oraz przyrostki oraz etymologiczną. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się skąd się wzięły nazwy dni tygodnia lub miesięcy? To etymologia właśnie, Monday pochodzi od nazwy księżyca, co można skojarzyć ze słowem moon a March to miesiąc boga Marsa, dlatego tak ważne jest, aby dziecko poznało zasady rządzące językiem,,wtedy bariery zaczną znikać.
Dojrzyjcie język w otaczającej was rzeczywistości. Wyjdźcie na spacer, rozejrzyjcie się, co was otacza? Drzewa? To rzeczowniki. Liście spadają na ziemię? To są czasowniki. Poszukajcie wsparcia u specjalistów rozumiejących specyfikę dwujęzyczności.
Uzbrójcie się w cierpliwość i konsekwencję w działaniu. Praca z bilingwalnym dzieckiem z dysleksją to maraton a nie sprint. Wy też dotrzecie do mety.
Pamiętaj, że ten proces jest długotrwały i wymaga od Ciebie nieustającego wsparcia oraz pozytywnego wzmocnienia. Świętuj każdy, nawet najmniejszy sukces i buduj pewność siebie u Twojego dziecka.
FB: www.facebook.com/p/Logika-Języka-dla-Dyslektyka-PolCa-Languages-Ania-Karwowska
Źródła:
Cummins, J. (2012). The intersection of cognitive and sociocultural factors in the development of reading comprehension among immigrant students. Reading and Writing, 25(8), 1973-1990.
DeLuca, Vincent, et al. “Duration and extent of bilingual experience modulate neurocognitive outcomes.” NeuroImage, vol. 204, Jan. 2020, p. 116222, https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.116222.
Siegel, Linda. “Bilingualism and dyslexia.” Multilingualism, Literacy and Dyslexia, 5 Feb. 2016, pp. 137–147, https://doi.org/10.4324/9781315708478-12.
Vender, Maria, et al. “Implicit learning, bilingualism, and dyslexia: Insights from a study assessing AGL with a modified Simon Task.” Frontiers in Psychology, vol. 10, 26 July 2019, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01647.